Idag den 12 december 2024 öppnar den nya nationella hjälplinjen.
Hjälplinjen är en anonym och kostnadsfri stödtjänst för dig över 18 år som befinner dig i en kris, svår livssituation, har självmordstankar och upplever psykiska besvär.
Vi erbjuder professionellt stöd dygnet runt, året om, för både dig som söker stöd för ditt eget mående och för anhöriga.
Ta mig till Hjälplinjen
Om Hjälplinjen
Hjälplinjen är en anonym och kostnadsfri stödtjänst för dig över 18 år som befinner dig i kris, svår livssituation, har självmordstankar och upplever psykiska besvär. Vi erbjuder professionellt stöd via nätet och på telefon – dygnet runt, året om. Hjälplinjen finns för dig över 18 år som söker stöd för ditt eget mående eller för dig som anhörig. Vi kan stötta vid situationer som:
Svåra och oväntade händelser
Svåra och oväntade händelseer som vänder upp och ner på tillvaron. Det kan till exempel vara besked om en allvarlig sjukdom, en olycka, att förlora en närstående eller andra händelser som du upplever som svåra. Alla reagerar olika, men det är vanligt att känna dig ledsen, förtvivlad, rädd och hjälplös.
En stor livsförändring eller en ny livssituation
som är svår att anpassa sig till. Det är helt normalt att livet förändras – att flytta hemifrån, bli förälder, arbetslös eller vara sjukskriven, gå igenom en skilsmässa eller gå i pension. Men ibland är det svårt eller känns omöjligt att hantera förändringarna. Du kan känna dig orolig, utanför, otrygg, ensam och ha svårt att ändra dina vanor eller tankar.
När du känner dig deppig och nedstämd
Att vara nere eller må dåligt ibland är helt normalt, men ibland går det jobbiga inte över och du kan fastna i självtvivel och ältande eller känna oro och ångest. Det kan kännas svårt att hitta motivation och glädje eller kraft att göra saker.
När du har tappat livslusten
eller mår så dåligt att du funderar på om livet är värt att leva eller har tankar på att ta ditt liv. Det kan kännas svårt att prata om, men vi finns här för att hjälpa dig sortera dina tankar, bryta destruktiva mönster och återfinna livsglädjen
Om stödet
Vi ger professionellt stöd till dig som mår dåligt eller är anhörig. Vi som svarar när du kontaktar Hjälplinjen är rådgivare med utbildning och lång erfarenhet av samtalsstöd. Bland oss finns psykologer, socionomer, sjuksköterskor och beteendevetare.
Vårt stöd utgår från evidensbaserade metoder, vilket innebär att de arbetssätt som vi använder har visat sig ha goda effekter i flera forskningsstudier. Vi använder även aktuell forskning och kunskap i vårt arbete.
När du kontaktar oss finns vi här för att lyssna, stötta och vägleda dig. Vi anpassar stödet efter din situation. Vi kan hjälpa dig att:
- ta hand om starka känslor och reaktioner
- sortera tankar och sätta ord på vad du känner
- identifiera behov
- hitta strategier för att klara av en svår situation
- få stöd till självhjälp
- att ta första steget mot en positiv förändring i ditt mående
Om du är anhörig kan stödet innebära att hjälpa dig stötta dina närstående, samtidigt som det också kan handla om att påminna dig om att ta hand om dig själv och sätta gränser.
Vi ger anonymt stöd
När du hör av dig är du helt anonym. Vi för inga journaler, har tystnadsplikt och kan inte se vem du är. Det ger dig möjlighet att prata tryggt, fritt och öppet om det som känns viktigt för dig.
Vi erbjuder stöd i stunden
Vi erbjuder stöd i stunden, när du behöver det som mest. Vårt stöd har en motiverande och vägledande funktion. Vi är inte en del av hälso- och sjukvården vilket innebär att det stöd vi ger inte räknas som vård eller behandling. Vi ger inte kontinuerligt stöd eller medicinsk rådgivning. Vi kan däremot upplysa om befintliga vård- och stödinsatser t.ex. vårdmottagningar, socialtjänsten, andra stödlinjer och andra samhällsaktörer.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning eller hjälp med var du kan söka vård i din region.
Om tjänsten
- Tjänsten är kostnadsfri
- Tillgänglig för alla i Sverige, oavsett var du bor
- Stödet finns via nätet och telefon
- Vi har öppet dygnet runt, året om
- Stödet ges på svenska och engelska. Tolk kan användas vid behov.
- Vi tillhör inte sjukvården och du kan inte bli patient hos oss. Det innebär att du som använder vårt stöd själv har ansvar för att söka vård om det behövs.